niedziela, 3 kwietnia 2022
niedziela, 20 marca 2022
niedziela, 6 lutego 2022
niedziela, 23 stycznia 2022
Bazy danych
1. Baza danych to zorganizowany zbiór usystematyzowanych informacji, czyli danych, zwykle przechowywany w systemie komputerowym w formie elektronicznej. Bazą danych steruje zwykle system zarządzania bazami danych (DBMS).
2. Typy baz danych:
- Relacyjne bazy danych - Elementy w relacyjnej bazie danych są zorganizowane jako zbiór tabel zawierających kolumny i wiersze.
- Obiektowe bazy danych - Informacje w obiektowych bazach danych mają postać obiektów, podobnie jak w oprogramowaniu obiektowym.
- Rozproszone bazy danych - Rozproszona baza danych składa się z co najmniej dwóch plików znajdujących się w różnych lokalizacjach. Baza danych może być przechowywana na wielu komputerach znajdujących się w tej samej lokalizacji fizycznej lub rozproszonych w różnych sieciach.
- Hurtownie danych - To typ bazy danych przeznaczony głównie do szybkiego wykonywania zapytań i analizy.
- Bazy danych NoSQL - Umożliwia przechowywanie nieusystematyzowanych i częściowo usystematyzowanych danych oraz manipulowanie nimi
- Grafowe bazy danych - Przechowują dane w postaci encji i relacji między encjami.
- Bazy danych OLTP - To szybka, analityczna baza danych przeznaczona do wykonywania dużej liczby transakcji przez wielu użytkowników.
3. SQL to język programowania używany niemal przez wszystkie relacyjne bazy danych do tworzenia zapytań dotyczących danych, ich przetwarzania i definiowania oraz zapewniania kontroli dostępu. Język SQL został opracowany przez firmę IBM w latach 70. przy istotnym współudziale firmy Oracle, co spowodowało wprowadzenie standardu SQL ANSI i powstanie wielu rozszerzeń języka SQL przygotowanych przez firmy IBM, Oracle i Microsoft. Mimo że język SQL jest nadal powszechnie używany, zaczynają się pojawiać zupełnie nowe języki programowania.
4. Zarówno bazy danych jak i arkusze kalkulacyjne (na przykład Microsoft Excel) oferują wygodny sposób przechowywania informacji. Podstawowe różnice między nimi są następujące:
Arkusze kalkulacyjne były pierwotnie przeznaczone dla jednego użytkownika i odzwierciedlają to ich cechy. Są doskonałe dla jednego użytkownika lub małej grupy użytkowników, która nie potrzebuje wielu skomplikowanych funkcji manipulacji danymi. Natomiast bazy danych są przeznaczone do przechowywania znacznie większych zbiorów zorganizowanych informacji — czasem są to ogromne ilości. Bazy danych umożliwiają wielu użytkownikom jednoczesne uzyskiwanie szybkiego i bezpiecznego dostępu do danych i tworzenie dotyczących ich zapytań z wykorzystaniem logiki i języka o wysokim stopniu złożoności.
5. System DBMS stanowi interfejs między bazami danych a jego użytkownikami końcowymi lub programami, umożliwiając użytkownikom pobieranie i aktualizowanie informacji oraz zarządzanie sposobem ich organizacji i optymalizacji. System DBMS ułatwia także nadzorowanie i kontrolowanie baz danych, pozwalając na wykonywanie szeregu zadań administracyjnych, takich jak monitorowanie wydajności, optymalizacja, tworzenie oraz przywracanie kopii zapasowych.
Przykłady popularnego oprogramowania bazodanowego, czyli systemu DBMS, to MySQL, Microsoft Access, Microsoft SQL Server, FileMaker Pro, Oracle Database i dBASE.
6. Tradycyjne zastosowania baz danych obejmują takie dziedziny jak:
Obsługa wpłat i wypłat w banku.
Rezerwacja biletów lotniczych.
Przeglądanie katalogu bibliotek UW w Internecie.
Zakupy w supermarkecie.
Kartoteki pracowników (kadry i płace).
Księgowość
niedziela, 14 listopada 2021
niedziela, 24 października 2021
Czym się różni grafika wektorowa od rastrowej?
1. GRAFIKA WEKTOROWA
a) Grafika wektorowa, grafika
obiektowa – jeden z dwóch podstawowych rodzajów grafiki komputerowej, w której obraz opisany jest za pomocą figur geometrycznych (w
przypadku grafiki dwuwymiarowej) lub brył geometrycznych (w przypadku
grafiki trójwymiarowej), umiejscowionych w matematycznie zdefiniowanym układzie współrzędnych, odpowiednio dwu-
lub trójwymiarowym.
b) Pliki wektorowe zapisywane
są najczęściej w formatach SVG XML, AI, CDR, SYG, EPS oraz PD.
c) Najczęściej używane programy do obróbki:
- CorelDRAW Graphics
Suite 2020 - format RAW
- Inkscape - format SVG
- Adobe Illustrator - format AI, PDF, EPS oraz SVG
- Affinity Designer
- format ,
AI, EPS
d) Cechy grafiki wektorowej :
- pełna
skalowalność,
- pełna
edytowalność,
- ograniczone detale
i efekty.
e) Za pomocą ilustracji
wektorowych zostały wykonane loga najpopularniejszych marek, np. firmy
Puma. Tworzenie logotypów to zresztą proces, w którym
niewykorzystanie wektorowej grafiki wydaje się praktycznie niemożliwe. Dzięki
niej bowiem logo marki pozostanie zawsze tak samo wyraźne i ostre zarówno na
dużym billboardzie albo reklamie wielkoformatowej, jak i na niewielkiej wizytówce. Metodą
wektorową są też tworzone znaki drogowe, herby miast oraz artystyczne elementy
niektórych komiksów. Jest także wykorzystywana do opracowywania planów i map przez architektów, geodetów czy osoby zajmujące się turystyką.
f)
ZALETY |
WADY |
dobra skalowalność obrazu |
Duża złożoność pamięciowa w przypadku obrazów
służących sporządzeniu obrazów fotorealistycznych |
swobodne edytowanie |
niezbyt dobre odwzorowywanie przejść tonalnych |
Łatwość
zmieniania i transferowania parametrów |
|
2. GRAFIKA RASTROWA
a) Grafika
rastrowa - Grafika rastrowa jest rodzajem komputerowej grafiki
dwuwymiarowej. Podstawę stanowi tutaj matryca (siatka) drobnych punktów
(pikseli), zwana bitmapą lub rastrem. Każdy piksel jest odpowiednio
zdefiniowany w formie cyfrowej, ma swój własny, niezależny od innych kolor.
Cały obraz składa się z tysięcy pikseli.
b) 3
tryby koloru :
·
tryb czarno-biały – występują w nim wyłącznie białe i
czarne piksele,
·
tryb monochromatyczny (tzw. skala szarości) – oprócz koloru
czarnego i białego występuje cała gama jasności pośrednich (szarości),
·
tryb kolorowy – piksele mają przyporządkowane kolory z
określonego modelu przestrzeni barw, np. RGB, CMYK i inne.
c) Grafikę rastrową
najczęściej wykorzystuje się w serwisach i na stronach internetowych.
Zapisywana jest zwykle w formatach JPG, PNG, GIF, TIFF i PSD.
d) Najczęściej
używane programy do obróbki:
- Photoshop,
- PaintShop
Pro
- Gimp
e) Cechą grafiki rastrowej charakterystyczną jest to, iż utworzony w ten sposób obraz zostaje zapisany w postaci barwnych punktów (czyli pikseli), które wypełniają pewien obszar o kształcie prostokąta.
f)
ZALETY |
WADY |
bogactwo barw |
duży rozmiar |
możliwość łatwego retuszu i korekcji |
niemożność skalowania bez utraty jakości |
możliwość dobierania barw, nasycenia i
innych parametrów |
niska jakość obrazu przy dużych zbliżeniach |