Zapraszam do zobaczenia mojej bazy danych! 馃憟
niedziela, 20 marca 2022
niedziela, 6 lutego 2022
niedziela, 23 stycznia 2022
Bazy danych
1. Baza danych to zorganizowany zbi贸r usystematyzowanych informacji, czyli danych, zwykle przechowywany w systemie komputerowym w formie elektronicznej. Baz膮 danych steruje zwykle system zarz膮dzania bazami danych (DBMS).
2. Typy baz danych:
- Relacyjne bazy danych - Elementy w relacyjnej bazie danych s膮 zorganizowane jako zbi贸r tabel zawieraj膮cych kolumny i wiersze.
- Obiektowe bazy danych - Informacje w obiektowych bazach danych maj膮 posta膰 obiekt贸w, podobnie jak w oprogramowaniu obiektowym.
- Rozproszone bazy danych - Rozproszona baza danych sk艂ada si臋 z co najmniej dw贸ch plik贸w znajduj膮cych si臋 w r贸偶nych lokalizacjach. Baza danych mo偶e by膰 przechowywana na wielu komputerach znajduj膮cych si臋 w tej samej lokalizacji fizycznej lub rozproszonych w r贸偶nych sieciach.
- Hurtownie danych - To typ bazy danych przeznaczony g艂贸wnie do szybkiego wykonywania zapyta艅 i analizy.
- Bazy danych NoSQL - Umo偶liwia przechowywanie nieusystematyzowanych i cz臋艣ciowo usystematyzowanych danych oraz manipulowanie nimi
- Grafowe bazy danych - Przechowuj膮 dane w postaci encji i relacji mi臋dzy encjami.
- Bazy danych OLTP - To szybka, analityczna baza danych przeznaczona do wykonywania du偶ej liczby transakcji przez wielu u偶ytkownik贸w.
3. SQL to j臋zyk programowania u偶ywany niemal przez wszystkie relacyjne bazy danych do tworzenia zapyta艅 dotycz膮cych danych, ich przetwarzania i definiowania oraz zapewniania kontroli dost臋pu. J臋zyk SQL zosta艂 opracowany przez firm臋 IBM w latach 70. przy istotnym wsp贸艂udziale firmy Oracle, co spowodowa艂o wprowadzenie standardu SQL ANSI i powstanie wielu rozszerze艅 j臋zyka SQL przygotowanych przez firmy IBM, Oracle i Microsoft. Mimo 偶e j臋zyk SQL jest nadal powszechnie u偶ywany, zaczynaj膮 si臋 pojawia膰 zupe艂nie nowe j臋zyki programowania.
4. Zar贸wno bazy danych jak i arkusze kalkulacyjne (na przyk艂ad Microsoft Excel) oferuj膮 wygodny spos贸b przechowywania informacji. Podstawowe r贸偶nice mi臋dzy nimi s膮 nast臋puj膮ce:
Arkusze kalkulacyjne by艂y pierwotnie przeznaczone dla jednego u偶ytkownika i odzwierciedlaj膮 to ich cechy. S膮 doskona艂e dla jednego u偶ytkownika lub ma艂ej grupy u偶ytkownik贸w, kt贸ra nie potrzebuje wielu skomplikowanych funkcji manipulacji danymi. Natomiast bazy danych s膮 przeznaczone do przechowywania znacznie wi臋kszych zbior贸w zorganizowanych informacji — czasem s膮 to ogromne ilo艣ci. Bazy danych umo偶liwiaj膮 wielu u偶ytkownikom jednoczesne uzyskiwanie szybkiego i bezpiecznego dost臋pu do danych i tworzenie dotycz膮cych ich zapyta艅 z wykorzystaniem logiki i j臋zyka o wysokim stopniu z艂o偶ono艣ci.
5. System DBMS stanowi interfejs mi臋dzy bazami danych a jego u偶ytkownikami ko艅cowymi lub programami, umo偶liwiaj膮c u偶ytkownikom pobieranie i aktualizowanie informacji oraz zarz膮dzanie sposobem ich organizacji i optymalizacji. System DBMS u艂atwia tak偶e nadzorowanie i kontrolowanie baz danych, pozwalaj膮c na wykonywanie szeregu zada艅 administracyjnych, takich jak monitorowanie wydajno艣ci, optymalizacja, tworzenie oraz przywracanie kopii zapasowych.
Przyk艂ady popularnego oprogramowania bazodanowego, czyli systemu DBMS, to MySQL, Microsoft Access, Microsoft SQL Server, FileMaker Pro, Oracle Database i dBASE.
6. Tradycyjne zastosowania baz danych obejmuj膮 takie dziedziny jak:
Obs艂uga wp艂at i wyp艂at w banku.
Rezerwacja bilet贸w lotniczych.
Przegl膮danie katalogu bibliotek UW w Internecie.
Zakupy w supermarkecie.
Kartoteki pracownik贸w (kadry i p艂ace).
Ksi臋gowo艣膰
niedziela, 14 listopada 2021
niedziela, 24 pa藕dziernika 2021
Czym si臋 r贸偶ni grafika wektorowa od rastrowej?
1. GRAFIKA WEKTOROWA
a) Grafika wektorowa, grafika
obiektowa – jeden z dw贸ch podstawowych rodzaj贸w grafiki komputerowej, w kt贸rej obraz opisany jest za pomoc膮 figur geometrycznych (w
przypadku grafiki dwuwymiarowej) lub bry艂 geometrycznych (w przypadku
grafiki tr贸jwymiarowej), umiejscowionych w matematycznie zdefiniowanym uk艂adzie wsp贸艂rz臋dnych, odpowiednio dwu-
lub tr贸jwymiarowym.
b) Pliki wektorowe zapisywane
s膮 najcz臋艣ciej w formatach SVG XML, AI, CDR, SYG, EPS oraz PD.
c) Najcz臋艣ciej u偶ywane programy do obr贸bki:
- CorelDRAW Graphics
Suite 2020 - format RAW
- Inkscape - format SVG
- Adobe Illustrator - format AI, PDF, EPS oraz SVG
- Affinity Designer
- format ,
AI, EPS
d) Cechy grafiki wektorowej :
- pe艂na
skalowalno艣膰,
- pe艂na
edytowalno艣膰,
- ograniczone detale
i efekty.
e) Za pomoc膮 ilustracji
wektorowych zosta艂y wykonane loga najpopularniejszych marek, np. firmy
Puma. Tworzenie logotyp贸w to zreszt膮 proces, w kt贸rym
niewykorzystanie wektorowej grafiki wydaje si臋 praktycznie niemo偶liwe. Dzi臋ki
niej bowiem logo marki pozostanie zawsze tak samo wyra藕ne i ostre zar贸wno na
du偶ym billboardzie albo reklamie wielkoformatowej, jak i na niewielkiej wizyt贸wce. Metod膮
wektorow膮 s膮 te偶 tworzone znaki drogowe, herby miast oraz artystyczne elementy
niekt贸rych komiks贸w. Jest tak偶e wykorzystywana do opracowywania plan贸w i map przez architekt贸w, geodet贸w czy osoby zajmuj膮ce si臋 turystyk膮.
f)
ZALETY |
WADY |
dobra skalowalno艣膰 obrazu |
Du偶a z艂o偶ono艣膰 pami臋ciowa w przypadku obraz贸w
s艂u偶膮cych sporz膮dzeniu obraz贸w fotorealistycznych |
swobodne edytowanie |
niezbyt dobre odwzorowywanie przej艣膰 tonalnych |
艁atwo艣膰
zmieniania i transferowania parametr贸w |
|
2. GRAFIKA RASTROWA
a) Grafika
rastrowa - Grafika rastrowa jest rodzajem komputerowej grafiki
dwuwymiarowej. Podstaw臋 stanowi tutaj matryca (siatka) drobnych punkt贸w
(pikseli), zwana bitmap膮 lub rastrem. Ka偶dy piksel jest odpowiednio
zdefiniowany w formie cyfrowej, ma sw贸j w艂asny, niezale偶ny od innych kolor.
Ca艂y obraz sk艂ada si臋 z tysi臋cy pikseli.
b) 3
tryby koloru :
·
tryb czarno-bia艂y – wyst臋puj膮 w nim wy艂膮cznie bia艂e i
czarne piksele,
·
tryb monochromatyczny (tzw. skala szaro艣ci) – opr贸cz koloru
czarnego i bia艂ego wyst臋puje ca艂a gama jasno艣ci po艣rednich (szaro艣ci),
·
tryb kolorowy – piksele maj膮 przyporz膮dkowane kolory z
okre艣lonego modelu przestrzeni barw, np. RGB, CMYK i inne.
c) Grafik臋 rastrow膮
najcz臋艣ciej wykorzystuje si臋 w serwisach i na stronach internetowych.
Zapisywana jest zwykle w formatach JPG, PNG, GIF, TIFF i PSD.
d) Najcz臋艣ciej
u偶ywane programy do obr贸bki:
- Photoshop,
- PaintShop
Pro
- Gimp
e) Cech膮 grafiki rastrowej charakterystyczn膮 jest to, i偶 utworzony w ten spos贸b obraz zostaje zapisany w postaci barwnych punkt贸w (czyli pikseli), kt贸re wype艂niaj膮 pewien obszar o kszta艂cie prostok膮ta.
f)
ZALETY |
WADY |
bogactwo barw |
du偶y rozmiar |
mo偶liwo艣膰 艂atwego retuszu i korekcji |
niemo偶no艣膰 skalowania bez utraty jako艣ci |
mo偶liwo艣膰 dobierania barw, nasycenia i
innych parametr贸w |
niska jako艣膰 obrazu przy du偶ych zbli偶eniach |